Genel & Yaşam

Protein Tozu Nedir ve Nasıl Kullanılır?

Protein Tozu Nedir Ne İşe Yarar?

Hikaye Öne Çıkanlar

  • Protein Tozu Nedir?
  • Protein Tozu Neden Kullanılmalıdır?
  • Protein Tozu Faydaları Nelerdir?
  • Protein Tozu Zararları Nelerdir?
  • Protein Tozu Kas Yapar Mı?
  • Protein Tozu Nasıl Kullanılır?
  • Protein Tozu Nasıl Hazırlanır?
  • Protein Tozu Tavsiye

Hayatının bir bölümünde spor yapan veya spora yeni başlayacak kişilerin sıkça karşısına çıkan Protein Tozu nedir ve nasıl kullanılır merak ediyor musunuz? Halk genelinde yaygın olarak hakkında birçok hurafenin dolaştığı ve kendiliğinde kas yaptığı, çok zararlı olduğu gibi bilgileri tamamen aklınızdan çıkararak işin aslına biraz odaklanmak istiyorum.

Protein tozu hakkında merak ettiğiniz birçok soruyu sizin için alanında uzman sporcu ve sağlıkçılar ile görüşerek bir araya getirmiş bulunuyorum. Elbette burada sizlerle paylaşacağım bilgilerin %100 doğru olduğunu savunacak bir belgem olmamakla birlikte bu alanda yapılan birçok araştırma ve aslında protein tozu olarak bilinen ürünün ne olduğunu açıklayarak kullanmaya ihtiyacınız olup olmadığı, nasıl kullanmanız gerektiği gibi konuları size bırakıyorum. Fakat kulaktan dolma, hurafe olarak adlandırılan bilgilere aldırış etmeyerek konuyu tüm detaylarıyla öğrenerek bu kararı sizin yapmanız çok daha doğru olacaktır. İsterseniz lafı daha fazla uzatmadan konumuza geçelim.

Protein Tozu Nedir?

Öncelikle şunu aklınızdan çıkarın; protein tozu yalnızca vücut geliştirme sporu ile ilgilenen kişiler tarafından kullanılan bir ürün & takviye değildir. Bunun yanı sıra hemen hemen her hangi bir spor dalıyla ilgilenen kişiler tarafından kullanılabilen bu takviye birçok basketbolcu, futbolcu, koşucu, yüzücü ve boks sporu gibi sporlarla ilgilenen kişiler tarafından tercih edilen ve ihtiyaç duyulan bir besin takviyesidir.

Protein tozu nedir? Temel soru sanırım bu. Protein Tozu, doğal protein kaynağı olarak bilinen süt ürünleri ve et ürünleri kullanılarak elde edilmekte olan ve toz haline getirilen bir gıda takviyesidir. Whey olarak isimlendirilen protein tozları yalnızca peynir altı suyu kullanılarak elde edilmektedir. İçeriğinde herhangi bir katkı maddesi ya da yabancı kimyasala yer verilmez. Bununla da kalmaz ek olarak vücudunuz için zararlı olabilecek kalori ve ya gibi birçok temel madde bu süreçte ayrıştırılır ve dahil edilmez.

Popüler Whey Protein Tozlarının yanı sıra son yıllarda kırmızı et kullanılarak üretilen et protein tozları da birçok sporcu tarafından tercih edilmeye başlanmıştır ve yaygın olarak kullanılmaktadır.

Protein Tozu Neden Kullanılmalıdır?

Öncelikle, protein tozları herkes tarafından kullanıma uygun bir gıda takviyesi değildir. Gerçekten bu takviyeye ihtiyaç duyan kişilerin kullanması gerekmektedir. Peki, bu kişiler tarafından protein tozu neden kullanılmalıdır?

Protein tozu, içeriğinde düşük seviyede kalori bulundurması ve oldukça hızlı bir şekilde sindirilebilmesi nedeniyle önemli bir protein kaynağıdır. Bilhassa spor yapan kişilerin ihtiyaç duyacağı ekstra protein ihtiyacının karşılanabilmesi için tercih edilir. Zira, spor yapan kişiler standart bir bireye oranla çok daha fazla proteine ihtiyaç duyacağı ve bunu standart besin kaynaklarından karşılamak istediğinde ihtiyacı olan kalori ve diğer besinleri de almak durumunda kalacağı için birçok açıdan dezavantajlı konuma düşebilecektir.

Protein tozu elbette beslenme ihtiyacınız için tek başına yeterli değildir. Yalnızca takviye bir gıda olarak görülmelidir. Standart beslenmenize ek ihtiyaç duyacağınız proteini tamamlamak adına kullanılmalıdır.

Protein Tozu Faydaları
Protein Tozu Faydaları

Protein Tozu Faydaları Nelerdir?

Sporu hayatının bir parçası haline getiren ve düzenli olarak yapan bireyler için protein tozunun faydaları saymakla bitmez. Fakat bu başlık altında sizlere temel ve öne çıkan faydalarından bahsedeceğim.

1- Protein Tozu Kas Kaybının Önüne Geçmenize Yardımcı Olur

Spor yapıyor olup olmamanız önemli olmaksızın vücudunuz gün içerisinde belirli bir miktarda proteine ihtiyaç duymaktadır. İhtiyacınız olan protein miktarını bulmak için ortalama olarak spor yapan bir bireyseniz kilonuzun iki katı gram, spor yapmıyor iseniz kilonuz kadar gram diyebiliriz.

Almış olduğunuz protein sayesinde vücudunuza giren amino asitler, vücut sağlığınızı koruyabilmek adına vücudunuzun birçok bölgesinde çeşitli amaçlarla görev alacaktır. Proteinin en temel görevlerinden birisi ise temel kas dokunuzun korunması ve onarımının yanı sıra yeni kas dokularının inşa edilmesini sağlamaktır.

2- Protein Tozu Egzersiz Sonrası Kas Onarımına Yardımcı Olur

Dünya genelinde gerçekleştirilen onlarca araştırmanın bizlere sunmuş olduğu veriler neticesinde öne sürebileceğimiz ortak karar; egzersiz yapmadan önce ve sonra protein aldığınız takdirde vücudunuzun protein sentezleme hızında artış gözlemlenir. Spor öncesi ya da sonrasında alacağınız Whey Protein tozu, çok daha hızlı bir şekilde emileceği ve vücudunuz tarafından kullanılacağı için fitness gibi sporlarda hedeflerinize çok daha hızlı ulaşmanızı sağlayacaktır.

3- Protein Tozu Kemiklerinizi Güçlendirir

Birçoğumuz gün içerisinde vücudumuzun ihtiyaç duyduğu kalsiyumu almayız. Elbette hiçbirimiz zorla süt ürünleri tüketmek zorunda değiliz fakat sağlıklı bir yaşam sürmek istiyorsak yeterli miktarda kalsiyum almalıyız.

Kullanacağınız bir ölçek protein tozu günlük kalsiyum ihtiyacınızın ortalama %20’sini karşılamaya yetecektir.

4- Vejetaryenler İçin Protein Desteği Sağlar

Vejetaryen kişilerin günlük protein ihtiyaçlarını karşılamaları et yiyen kişilere oranla çok daha zordur. Bu bir gerçek. Yalnızca bakliyat, kuru yemiş ve sebzelerden temin edeceğiniz bitkisel protein vücudunuzun ihtiyaç duyduğu tüm proteini karşılamakta ne yazık ki yetersiz olacaktır.

Bu gibi bir durumla karşı karşıya kalan kişilerin yardımına protein tozu koşuyor diyebiliriz. Vejetaryenlere uygun olarak üretilen soya ve yumurta akı tozu gibi protein tozu ürünleri ihtiyacınız olan proteinin vücudunuza girmesini destekleyecektir.

Protein Tozu Zararlı Mıdır
Protein Tozu Zararlı Mıdır

Protein Tozu Zararları Nelerdir?

Elbette uzun uzun protein tozunun faydaları hakkında bir bölüm oluşturduk fakat yazımızın bu bölümüne kadar zararlarına hiç değinmedik. Merak edenlerin için protein tozu zararları hakkında da bir bölüm oluşturarak detaylara yer vermeye çalıştım.

Fakat bu alanı okurken şunu aklınızdan çıkarmamanızı istiyorum. Protein tozu bir temel besin değildir yalnızca besin takviyesi & desteğidir. Ortalama 100 gram tavuk yemeniz halinde 15-20 gram protein alacağınızı göz önünde bulundurursak vücudunuzun ihtiyaç duyduğu proteini standart besinlerle karşılamanız neredeyse imkansızdır hatta imkansızdır. Elbette bu süreçte takviye olarak alacağınız protein tozu takviyesinde önerilen dozajı aşmıyor olmanız gerekmektedir.

Yapılan birçok araştırma sonucunda sağlıklı bir bireyin protein tozu kullanımı herhangi bir sağlık riski oluşturmamaktadır. Yani, herhangi bir zararı olduğu söylenemez. Fakat protein tozu kullanmak isteyenlere ufak bir tavsiye ya da uyarı niteliğinde şu bilgiyi vermek istiyorum.

Laktoz Hassasiyeti

Protein tozu kullanan kişilerin laktoza alerjisi & hassasiyeti olması nedeniyle zaman zaman istenmeyen durumlarla karşılaştıkları görülebilmektedir. Süt içerisinde yer alan bir karbonhidrat çeşidi olan laktoz, bazı insanlar üzerinde olumsuz etkilere neden olabilir. Bu ürünleri tüketen hassas kişiler mide bulantısıyla karşılaşabilmektedir. Yani bu durum yalnızca protein tozuyla ilgili değil süt ve süt ürünleriyle ilgilidir diyebiliriz.

Whey Proteinler peynir altı suyu ile üretilmesi nedeniyle içerisinde laktoz bulundurmaktadır. Fakat gıda endüstrisi bu durumun farkında olması nedeniyle laktoza karşı hassasiyeti bulunan kişiler için özel protein tozları üreterek bunlara “İzole Whey” ismini vermiştir. Eğer laktoz alerjiniz bulunuyorsa izole whey protein tozlarına yönelmenizi öneririm.

Protein Tozu Kas Yapar Mı?

Kaslarımızın işlev görebilmesi ve büyüyebilmesi için proteine ihtiyaç duyduğu bir gerçektir. Fakat tek başına tüketimi halinde protein tozu ya da diğer takviyelerin kas kütlesini artıracağı yönünde bugüne kadar bir kanıt sunulamamıştır.

Protein takviyelerinin kas büyümesini desteklemesi ile ilgili yeteneği hakkında öne sürülen birçok iddia henüz kanıtlanamamıştır. Fakat, bu süreçte proteinin insan vücudunda ne gibi bir görevi olduğunu anlamak ve öğrenmek protein tozlarının kas büyümesi üzerinde ne gibi bir etkiye sahip olduğunu anlamanıza yardımcı olacaktır.

Protein Tozu Nasıl ve Ne Zaman Kullanılır?

Whey Protein ürünleri içerisinde protein barındıran gıdalara oranla çok daha hızlı bir şekilde sindirilir fakat bu durum onların daha iyi bir protein sağladığı anlamını taşımadığını unutmayın. Bu başlık altında sizlerle protein tozu nasıl kullanılır ve ne zaman kullanılmalıdır anlatmaya çalışacağım.

Yoğun bir egzersiz sonrasında oluşacak kas hasarlarının önlenebilmesi ve kaslarınızın korunabilmesi için vücudunuz bolca proteine ihtiyaç duyacaktır.

1- Antrenman Öncesinde

Yoğun bir antrenman öncesinde protein takviyesi almak vücudunuz için iyi olabilir. Egzersize başlamadan önce alacağınız protein takviyesinin egzersiz esnasında bir etkisini görmeniz beklenmez. Proteinin kanınıza karışması için belirli bir zamana ihtiyaç duyulur. Bu nedenle egzersizden 5-10 dakika öncesinde bir protein shake hazırlamanız egzersiz esnasında pek işinize yaramayacaktır. Bu nedenle ortalama 30 dakika öncesinde takviye almanız daha faydalı olacaktır.

Peki, antrenman öncesinde alacağımız bu protein takviyesi ne işimize yarayacak? Vücudunuzun kas onarım süreci çok daha erken başlayarak, egzersiz esnasında hasar gören kaslarınızın eski hale getirilmesi yine egzersiz esnasında başlayacaktır.

2- Antrenman Sırasında (X)

Spor esnasında bir şey yemeniz ya da içmeniz vücudunuzun sindirime başlaması için midenize ekstra kan göndermesine neden olacaktır. Sporunuz esnasında kanınızın o an ihtiyaç duyulan yer dışında farklı bir bölgede toplanması pek isteyeceğiniz bir senaryo değildir. Bu nedenle tavsiye etmediğim ve edilmeyen bir kullanım şeklidir.

3- Antrenman Sonrasında

En yaygın kullanım şekillerinden birisidir. Spor sonrasında protein tüketimi kas onarımı açısından gerekli temel besin kaynaklarından birisidir. Egzersiz sonrasında vücudunuz ekstra bir enerjiye ihtiyaç duyacaktır. İnsan vücudu ihtiyaç duyduğu ve kaybettiği enerjiyi tamamlamak için en yakın ve uygun kaynağı arayacaktır. Vücudumuz, uzun süren açlık veya yoğun bir egzersiz sonrasında alacağımız besinleri normale oranla çok daha hızlı ve kolay bir şekilde absorbe edecektir.

Egzersiz sonrasında alacağınız 40-60 gram aralığında protein birçok açıdan vücudunuzun ihtiyaç duyacağı proteini karşılayacaktır. Alacağınız bu protein miktarının yanı sıra ne zaman tükettiğinizde oldukça önemlidir. Spor sonrasında maksimum 40 dakika içerisinde protein tüketmelisiniz.

4- Uyumadan Önce

Genel olarak hayatımızın birçok bölümünde karşımıza çıkan bir bilgi vardır. Uyumadan önce yemek yemenin yanlış olduğu. Genel olarak düşünüldüğünde bu doğru bir bilgidir fakat söz konusu besin protein ise konu biraz değişiklik gösterebiliyor diyebilirim.

Uyku öncesinde karbonhidrat tüketmeniz halinde bu besin vücudunuza enerji verecektir ve almış olduğunuz bu enerjiyi uyurken harcamanız mümkün olmayacaktır. Bunun sonucunda kilo alımı kaçınılmaz bir son olacaktır.

Fakat uykudan ortalama 1 saat öncesinde düşük karbonhidrat miktarına sahip bir protein shake içmeniz herhangi bir sorun yaratmayacaktır. Hatta uyku esnasında gün içerisinde yapmış olduğunuz sporun etkisiyle halen kendisini toparlamaya çalışan kaslarınızı uyku esnasında destekleyecektir.

5- Kahvaltı Sırasında

Spor sonrasında alacağınız proteinin ne kadar önemli olduğunu biraz önce belirtmiştim. Buna benzer bir durumda sabahları ilk uyandığımızda bizi beklemektedir. Spor sonrasında yaşamış olduğumuz enerji açlığının bir benzeri sabah ilk uyandığımızda da vücudumuz için geçerlidir. Bu nedenle birçok sağlıkçı ve spor uzmanı kahvaltının günün en önemli öğünü olduğuna dikkat çekmektedir. Bunun temel sebebi sabah uyandığınızda vücudunuzun yiyecekleri sindirmeye hazır bir şekilde bekliyor oluşudur.

Sabah kahvaltısında tercih etmeniz gereken protein kaynağı elbette öncelikli olarak protein tozu olmamalıdır. Bunun yerine süt, et, yumurta, yoğurt ve kuru yemiş gibi ürünlere yönelmelisiniz. Fakat kahvaltı sırasında protein tozu tüketmek isterseniz 1 ölçek protein tozunu yağsız süt ile karıştırarak tüketebilirsiniz.

Protein Tozu Nasıl Hazırlanır?

Protein tozu hazırlamak için ihtiyacınız olan temel eşya bir Shaker sahibi olmanız. Elbette alternatif yöntemlerle de bu karışımı hazırlamanız mümkün olsa da ekstra bulaşık ve zahmet oluşturması nedeniyle genellikle tavsiye edilmemektedir. Eğer bir Shaker sahibiyseniz ve ne yapmanı gerektiğini bilmiyorsanız kısaca açıklamak istiyorum;

  1. Öncelikle Shaker içerisinde toz ile karıştırmak istediğiniz sıvıyı ekleyiniz. (Genellikle süt ya da su tercih edilir.)
  2. Sıvı eklediğiniz Shaker üzerine Protein Tozu ilave ediniz. (Önce tozu kaba koymanız karışma sürecinde dibe yapışmasına neden olabilmektedir.)
  3. Yukarı ve aşağı yönlü olarak Shaker’ı çalkalamaya başlayın. Ara ara kenarlara yapışan tozları da almak amacıyla dairesel biçimde çalkalamalar yapın.
  4. Oldukça hızlı ve sert bir şekilde çalkalamaya özen gösterin.
  5. Yeterli miktarda karıştırdığınızı ve tozun sıvıya karıştığını düşünüyorsanız tüketime hazırdır ve kafaya dikebilirsiniz 🙂

Protein Tozu Tavsiye

Protein Tozu Tavsiye paylaşımları yapmış olduğum içeriğime göz atarak, piyasada bulunan en kaliteli ürünleri öğrenebilir size uygun olanı seçebilirsiniz. Farklı fiyat aralıklarında farklı ülkelerde üretilen içerikler genellikle benzer bir alt yapıya sahip olsada ürün içeriğinde sunmuş olduğu değerler farklılık gösterebilmektedir. En iyi protein tozları hangileridir merak ediyorsanız ilgili yazıma göz atabilirsiniz.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
Kapalı

Reklam Engelleyici Algılandı

Lütfen reklam engelleyiciyi devre dışı bırakarak bizi desteklemeyi düşünün